ANKARA — Milyonlarca çalışanın gözü aralık ayı başında toplanacak Asgari Ücret Tespit Komisyonu'na çevrilirken, masadaki zam senaryoları ve 2027 yılı bütçe verileri netleşmeye başladı. Halen net 28 bin 75 lira olarak uygulanan asgari ücret için Orta Vadeli Program (OVP) ve bütçe tahminleri üzerinden yapılan hesaplamalar, en yüksek artış oranında bile ücretlerin açlık sınırının gerisinde kalacağını gösteriyor.
Masadaki üç farklı zam senaryosu
Komisyon toplantıları öncesinde ekonomi yönetiminin ve piyasaların gündeminde üç temel senaryo öne çıkıyor:
- OVP Enflasyon Hedefi (%28,4): Hükümetin 2026 yıl sonu enflasyon öngörüsünün yansıtılması halinde net asgari ücret 36 bin 48 liraya ulaşıyor.
- Merkez Bankası ve Refah Payı (%30): Merkez Bankası tahminlerine sınırlı bir refah payı eklenmesi durumunda ücretin net 36 bin 498 lira olması bekleniyor.
- 2027 Bütçe Gelir Desteği (%33,7): 2027 Yılı Bütçe Kanunu teklifinde asgari ücret vergi istisnası desteği için ayrılan 1 trilyon 460 milyar liralık kaynak, yüzde 33,7'lik artışa işaret ediyor. En iyimser senaryo olarak kabul edilen bu oran uygulandığında net asgari ücret 37 bin 536 liraya yükseliyor.
Açlık sınırı 38 bin lirayı aştı
İşçi konfederasyonu Türk-İş'in Ekim 2026 verilerine göre dört kişilik bir ailenin yalnızca aylık gıda harcamasını kapsayan açlık sınırı 38 bin 24 lira düzeyinde bulunuyor. En iyimser bütçe senaryosu olan yüzde 33,7'lik artış gerçekleşse dahi 37 bin 536 liralık yeni ücret, açlık sınırının altında kalıyor. Nisan 2024'ten bu yana temel gıda harcamalarını karşılamakta yetersiz kalan asgari ücretin, 2027 yılı boyunca da açlık sınırının altında seyretme riski bulunuyor.
Türkiye Avrupa sıralamasında geriledi
Eurostat verilerine göre Türkiye, brüt 621 avroluk (yaklaşık 34 bin 155 lira) asgari ücret seviyesiyle Avrupa'da en düşük ücret grubunda yer alıyor. Liste genelinde brüt 620 avro ile son sırada bulunan Bulgaristan'ın hemen üzerinde yer alan Türkiye, 2026'nın ikinci yarısında Kuzey Makedonya'nın da gerisine düşerek sondan ikinci sıraya yerleşti. Avrupa'da brüt asgari ücret Lüksemburg'da 2 bin 771 avro, İrlanda'da 2 bin 391 avro ve Almanya'da 2 bin 343 avro olarak uygulanıyor.
Öte yandan, işçi tarafını temsil eden Türk-İş'in komisyonun temsil yapısına dönük itirazları sürerken, çeşitli emek inisiyatifleri ücretlerin yılda dört kez güncellenmesi ve milli gelirden pay verilmesi talebiyle kitlesel eylem çağrılarını sürdürüyor.

